Μεγάλα έργα υποδομής στη Θεσσαλονίκη

Μεγάλα έργα υποδομής στη Θεσσαλονίκη

Μεγάλα έργα υποδομής στη Θεσσαλονίκη 2076 1136 Αντώνης Σαουλίδης

Η Θεσσαλονίκη και η ευρύτερη περιοχή – τόσο το πολεοδομικό συγκρότημα όσο και συνολικά η Κεντρική Μακεδονία – απαιτούν μία νέα προσέγγιση στο ζήτημα των μεγάλων υποδομών. Βρισκόμαστε στην ευτυχή συγκυρία να αναμένουμε την ολοκλήρωση ορισμένων μεγάλων έργων υποδομής, που όμως από την άλλη παρουσίασαν αδικαιολόγητη καθυστέρηση. Το αεροδρόμιο «Μακεδονία», το μετρό, οι κόμβοι στην Περιφερειακή οδό είναι έργα πνοής που θα αναβαθμίσουν αισθητά την πόλη και θα ανοίξουν νέες προοπτικές.

Η συνολική όμως υστέρηση που παρουσιάζεται δεν αντιστρέφεται καθώς οφείλεται σε δομικές αδυναμίες που την προκάλεσαν. Για να αποτραπεί μία εκ νέου οπισθοχώρηση της ευρύτερης περιοχής στην επόμενη ιστορική φάση θα πρέπει να αποφευχθούν τα ίδια λάθη. Κατά το παρελθόν, η ιεράρχηση και οι προτεραιότητες σε εθνικό επίπεδο είχαν στο κέντρο τους την Αττική και λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων αλλά και λόγω των αντικειμενικών αναγκών. Σε δεύτερο χρόνο η ελληνική χρεοκοπία και η δημοσιονομική στενότητα του κράτους δεν επέτρεψαν την ολοκλήρωση, ούτε όμως και το σχεδιασμό σειράς απαραίτητων έργων. Η αδυναμία των τοπικών ελίτ να παρουσιάσουν ένα πειστικό σχέδιο για τις υποδομές στην Κεντρική Μακεδονία συνέβαλε στο συνολικά μέτριο αποτέλεσμα.

Μια σειρά έργων που είχαν προβλεφθεί δεν ξεκίνησαν ποτέ γιατί είτε ξεπεράστηκαν από τις εξελίξεις, είτε η δημοσιονομική στενότητα τα κατέστησε ανέφικτα. Από εκεί και πέρα όμως αξίζει να δούμε επιγραμματικά μερικά από αυτά που υπάρχουν ακόμη ενεργά πάνω στο τραπέζι.

  1. Επενδύσεις στο λιμάνι, εκσυγχρονισμός υποδομών και δημιουργία προβλήτας μεγαλύτερης χωρητικότητας
  2. Θαλάσσια αστική συγκοινωνία
  3. Προαστιακός σιδηρόδρομος Θεσσαλονίκης
  4. Ποδηλατόδρομοι
  5. Αστικές συγκοινωνίες
  6. Παραχώρηση των στρατοπέδων στους Δήμους
  7. Ανάπλαση ΔΕΘ
  8. Κατασκευή Παιδικού νοσοκομείου που απαιτεί κατασκευή εξωτερικής περιφερειακής για να μην επιβαρυνθεί επιπλέον η δυτική πλευρά της πόλης
  9. Κατασκευή ανισόπεδου κόμβου στροφή Φιλύρου για την διευκόλυνση της πρόσβασης και ελάφρυνση του κυκλοφοριακού φορτίου.
  10. Αστικοί αυτοκινητόδρομοι και ολοκλήρωση κόμβων
  11. Ενιαίο παραλιακό μέτωπο

Τίποτε δεν εγγυάται την υλοποίηση όλων αυτών των έργων καθώς πέραν της εξάρτησης από την πορεία της οικονομίας σε κεντρικό επίπεδο, υπάρχει και το εγγενές πρόβλημα της πόλης. Η απουσία ενός master plan, μίας μεγάλης ανοιχτής συζήτησης για το μέλλον του πολεοδομικού συγκροτήματος βασισμένου στις σύγχρονες ανάγκες και στις πραγματικές δυνατότητες συσκοτίζει και θολώνει τις προοπτικές.

Η Θεσσαλονίκη είναι μία πόλη δυνατοτήτων και μπορεί να αναδειχθεί σε ένα νέο και δυναμικό κέντρο επενδύσεων, επιχειρήσεων, τουρισμού, εμπορίου και εκπαίδευσης προσδίδοντας υπεραξία και στην ελληνική οικονομία. Για να γίνει όμως αυτό χρειάζεται μία ιεραρχημένη πρόταση από την ίδια την πόλη. Ένα minimum σχεδίου που θα ακολουθηθεί από όλους τους φορείς σε κάθε επίπεδο της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης.

Υλοποιώντας μία σειρά μεγάλων έργων υποδομής αξιοποιούμε όλες τις δυνατότητες, παράγουμε νέο πλούτο, νέο εισόδημα για τους κατοίκους και επανεντάσσουμε τη Θεσσαλονίκη σε όλα τα παγκόσμια δίκτυα αντλώντας οφέλη.